James Bond Style
Elegant, mondain, lang, knap en donker, en zeer dodelijk. De afgelopen decennia is 007 een waar mode-icoon geworden. Iedereen die aan zijn uiterlijk denkt, zal zeggen een smoking, pakken van Tom Ford en horloges van Omega. In 1995 werd Lindy Hemming door de producenten aangetrokken als kostuumontwerper. En daarmee werd Bond nog meer een stijlicoon. Er is nu een boek uitgegeven door uitgeverij Assouline dat een ode is aan de stijl uit alle decennia van 007.
‘De telefoon gaat, ik neem op… Ik luister ongelovig naar de beller die me vraagt of ik beschikbaar ben om over een paar dagen naar een bijeenkomst in Pinewood Studios te komen om de regisseur en producenten van de volgende, langverwachte James Bond-film GoldenEye te ontmoeten‘. Met deze woorden opent Lindy Hemming het pas verschenen boek James Bond Style. Hemming is verantwoordelijk voor de selectie van foto’s, teksten en bijschriften. Naar onze mening was het vorige boek van Assouline, James Bond Destinations, enigszins teleurstellend. Daarin misten we vooral de diepgang en waren veel fans teleurgesteld over de keuze van het beeldmateriaal. Maar misschien is dat met het nieuwe boek anders.
Elegant, mundane, tall, handsome and dark, and very deadly. Over the past few decades, 007 has become a true fashion icon. Anyone thinking of his looks will say a smoking jacket, suits by Tom Ford and watches by Omega. In 1995, Lindy Hemming was hired by the producers as costume designer. And with that, Bond became even more of a style icon. There is now a book published by publisher Assouline that is an ode to style from all of 007’s decades.
‘The phone rings, I pick up . . I listen to the caller quite incredulously, asking me if I’m available to come to a meeting at Pinewood Studios in a couple of days’ time to meet with the director and producers of the next, long-awaited James Bond film, GoldenEye’.With these words, Lindy Hemming opens the newly published book James Bond Style. Hemming is responsible for selecting photos, texts and captions. In our opinion, Assouline’s previous book, James Bond Destinations, was somewhat disappointing. In it, we mostly missed the depth and many fans were disappointed with the choice of imagery. But perhaps that will be different with the new book.
Het voorwoord is in ieder geval heerlijk om te lezen. Na de opening vertelt Hemming kort over haar carrière voordat ze met de Bond-franchise ging werken. Een unieke kijk op een functie die vaak onderbelicht is in films. Ze was echter wel verantwoordelijk voor het uiterlijk van Pierce Brosnan’s Bond en Daniel Craig’s eerste film Casino Royale en leverde zo een belangrijke bijdrage aan het stijlicoon dat 007 in de jaren ’90 werd. Hemming gaat dieper in op haar kijk op James Bond, maar ook op de slechteriken in de serie. Ze neemt de lezer helemaal mee in haar keuzes voor ontwerpen en stoffen, maar ook in haar samenwerkingen met bijvoorbeeld modeontwerpers Abu Jani en Sandeep Khosla. Hun ontwerpen pasten ongelooflijk goed bij de achtergrond van het personage van Elektra King (Sophie Merceau) in The World Is Not Enough.
En zo vullen de eerste 16 pagina’s zich met een indrukwekkende blik op het werk van Lindy Hemming. De tekst gaat vergezeld van paginagrote foto’s van elk James Bond-decennium.
In any case, the preface is a delightful read. After the opening, Hemming talks briefly about her career before working with the Bond franchise. A unique perspective on a job that is often underexposed in films. However, she was responsible for the look of Pierce Brosnan’s Bond and Daniel Craig’s first film Casino Royale, making a significant contribution to the style icon that 007 became in the 1990s. Hemming elaborates on her views on James Bond, as well as the bad guys in the series. She takes the reader all the way through her choices of designs and fabrics, as well as her collaborations with, for example, fashion designers Abu Jani and Sandeep Khosla. Their designs fit incredibly well with the background of Elektra King’s (Sophie Merceau) character in The World Is Not Enough.
And so the first 16 pages fill with an impressive look at Lindy Hemming’s work for the James Bond films. The text is accompanied by full-page photos from each James Bond decade.
Dylan Jones, van oorsprong journalist en schrijver en nu hoofdredacteur van de krant London Evening Standard, is na Hemming aan de beurt om te schrijven over de stijl van James Bond. We missen de link tussen Jones en James Bond. Maar wat snel duidelijk wordt, is dat hij zijn klassiekers wel kent en hij deelt een aantal citaten uit de boeken Moonraker en The Man With The Golden Gun. Vervolgens neemt hij ons mee door de stijlen van Connery en Moore. Zowel Lazenby als Dalton worden afgedaan met een paar zinnen. Pierce Brosnan en Daniel Craig krijgen iets meer aandacht. Dylan Jones schrijft vooral persoonlijk. Als liefhebbers van James Bond missen we de diepe connectie en daarmee zijn de teksten veel minder interessant. Tenzij je houdt van de persoonlijke mening van Jones.
Dylan Jones, originally a journalist and writer and now editor-in-chief of the London Evening Standard newspaper, is up next after Hemming to write about James Bond’s style. We miss the link between Jones and James Bond. But what quickly becomes clear is that he does know his classics, and he shares some quotes from the books Moonraker and The Man With The Golden Gun. He then takes us through the styles of Connery and Moore. Both Lazenby and Dalton are dismissed with a few sentences. Pierce Brosnan and Daniel Craig get a little more attention. Dylan Jones writes mostly personally. As fans of James Bond, we miss the deep connection and thus the lyrics are much less interesting. Unless you love Jones’ personal views.
En met de teksten van Lindey Hemming en Daylan Jones komt er ook een einde aan de diepgang van het boek. Als je daar al over kunt spreken. Vanaf pagina 34 tot 333 kan de lezer genieten van veel foto’s met bijschriften. Zonder onderverdeling in hoofdstukken worden we meegenomen door de opeenvolging van James Bond-films. Naast de uitleg bij de foto’s worden we af en toe getrakteerd op citaten van onder andere Roger Moore, Maud Adams en verschillende hoofdredacteuren van modetijdschriften. De door Hemming gekozen foto’s zijn erg mooi en nemen ons mee in het modebeeld in de James Bond films. Een leuke toevoeging aan het boek zijn de tekeningen van de kleding met daarnaast de foto uit de film.
And with the writing by Lindey Hemming and Daylan Jones, the book’s depth also comes to an end. If you can talk about that at all. From page 34 to 333, the reader can enjoy many photos with captions. Without subdivision into chapters, we are taken through the timeline of the James Bond films. Besides the explanations accompanying the photos, we are occasionally treated to quotes from Roger Moore, Maud Adams and various fashion magazine editors-in-chief, among others. The photographs chosen by Hemming are very beautiful and take us into the fashion scene in the James Bond films. A nice addition to the book are the drawings of the clothes with the photo from the film next to them. But like the previous book, as James Bond lovers, we miss unique photos. Many pictures have been taken over all these years and yet in every official book, we keep seeing the same pictures. And with that, the official books become less interesting for the real fans.
Het boek heeft de uitstraling die bij James Bond hoort: het is groot, zwaar en iets dat opvalt. Voor fans van films en mode is het een ongelooflijk mooi boek. De stoffen omslag met ingelegde gouden letters geeft een ontzettend lux gevoel. Het is een koffietafelboek en die staan er over het algemeen om bekend dat ze niet informatief zijn, maar vooral om door te bladeren. En dit boek is niet anders. Voor doorgewinterde James Bond fans heeft dit boek minder toegevoegde waarde. Geen onbekende foto’s en nagenoeg geen informatie die we nog niet kenden. Maar het is wel een leuke aanvulling op het interieur en je kunt het gebruiken om het gesprek over James Bond aan te gaan met je gasten.
This book has the look that goes with James Bond: it is big, heavy and something that really stands out. For fans of films and fashion, it is an incredibly beautiful book. The fabric cover with inlaid gold lettering gives it an incredibly luxurious feel. It is a coffee table book and those are generally known for not being informative, but mainly for browsing. And this book is no different. For true James Bond fans, this book has less added value. No unfamiliar photos and virtually no information we didn’t already know. But it is a nice addition to the interior and you can use it to start the conversation about James Bond with your guests.